Dag 0: 20 juni, te Lourdes

Groepsfoto_19062015

Luister naar het interview op Radio Horizon en kies uit de lijst:

SPITSUUR Friday, 18:00 tot 19:00 uur

Lourdes-Leenderstrijp

Nadat we woensdagavond bij de school waren uitgezwaaid, en de spullen in de bus hadden gezet, begon gisteren, 18 juni 2015, het eerste karwei voor begeleiders Sjef Verhoeven en André Noten. Rond 4 uur vertrokken ze in Leende voor de lange rit naar Lourdes. Om 13.00 uur hadden ze al 700 kilometer afgelegd, en tegen de avond bereikten ze Tarbes. Aldaar maakten ze een klein omweggetje naar het vliegveld van Lourdes-Tarbes, waar de renners op vrijdagmorgen aankomen. Sjef en Dré stuurden in de avond een berichtje naar de door Johan Bax aangemaakte groepsapp, met een foto van een welverdiende pot bier die werd genuttigd op een terras in Lourdes.

De renners waren intussen na een ultra-korte nachtrust in de vroege ochtend van 19 juni klaar voor vertrek. We noemen het maar dag 0, want de dagen beginnen pas echt te tellen bij de eerste fietsetappe. Rond 2 uur verzamelden de renners in “De Schutsboom”, het Schuttersgebouw achter de St. Janskapel. Dank aan Jac Hulsen, Tinus vd Berg en Johan Bax voor de ontvangst met koffie en thee. Ook aanwezig op dit vroege uur was Erik-Jan de Sterke van Radio Horizon, goed gemutst als altijd. Radio Horizon zal elke dag tussen ongeveer 6 uur en kwart over 6 aandacht besteden aan onze Sponsorfietstocht, en Erik-Jan was speciaal naar de Kapel gekomen om ons vertrek op video vast te leggen.

kaarsIn een afgeladen volle kapel werd een korte ceremonie gehouden om St. Jan te vragen om ons bij te staan op onze komende reis. Hiervoor werd een Noveen kaars aangestoken, en een Noveengebed gebeden. Complimenten aan Johan voor de geweldige manier waarop hij in deze viering voorging! Een video-opname is inmiddels al door Erik-Jan op internet gezet [http://youtu.be/VThbVE-h4RA].

Om 3 uur vertrokken we per taxi naar Zaventem, waar we net voor half 5 aankwamen. De vliegreis liep perfect en gaf ons nog 1 uur en 1 kwartier extra slaap, want die konden we wel gebruiken. Om half 8 stonden we al aan de grond.

We hadden besloten om de verplaatsing van het vliegveld naar het hotel per fiets te doen, maar dan in onze gewone kleren (maar wel met helm, gekleurd vest en fietsschoenen). Die 13.6 kilometer zou toch geen probleem moeten zijn? Zeker omdat het een rechte weg betrof. Maar na krap 7 kilometer hadden we onverwacht panne. De derailleur van de fiets van Piet van Ansem brak volledig af! Sjef en Dré stonden nog bij het vliegveld toen ze een oproepje kregen om toch maar even de reserve fiets te brengen. Bij het binnenrijden van Lourdes werd meteen een fietsenzaak gelokaliseerd, en de monteur van dienst werd bereid gevonden om een nieuwe derailleur en ketting te monteren, zodat Piet op zijn eigen fiets de grote tocht kan aanvangen.

Het motto voor de vrijdag was verder “rustig aan”. We hebben een bezoek gebracht aan de grot, even wat gegeten in een restaurantje en gerust in het hotel. Onder het eten ging het natuurlijk over Strijp en over “vruger”. Om 4 uur verzamelden we wederom om dit keer in onze mooie fietsshirts en per fiets naar de grot te gaan. Maar zelfs Henk Antonissen kon niet bepraat krijgen met de gendarme dat we met de fiets bij de grot mochten komen. Uiteindelijk kregen we een speciale plek toegewezen om met fietsen een foto te maken, en toen we de fietsen geparkeerd hadden mochten we ons alsnog te voet richting grot begeven. De door Johan aan ons overhandigde kaars hebben we daar ontstoken om de H. Maria en St. Bernadette te vragen om een goede rit, harmonie onderweg en een goede, veilige thuiskomst. Voor extra bescherming is nog volop Lourdeswater getapt.

Het weer voor de komende dagen ziet er goed uit. Wij zijn er nu echt helemaal klaar voor: het echte werk kan beginnen!!! Blijf ons volgen, want we hebben elke dag een nieuw verhaal op internet en op de radio.